Overleeft het winkelcentrum in uw gemeente internet?

Op mijn blog van 21 oktober 2015 Dreigt totale winkelleegstand voor plaatsen tot 50.000 inwoners? van 2 oktober 2015 kreeg ik vele reacties. De blog ging in op de dreiging van totale leegstand in winkelcentra voor plaatsen tot 50.000 inwoners in met name in middelgrote plaatsen buiten de Randstad.

Nu één jaar later …

Een jaar later kijken we opnieuw met een nieuwsbrief van Cor Molenaar van 9 oktober 2016 naar de huidige stand van zaken van winkelleegstand en de impact van internet.

Winkelcentra in Nederland ondergaan mede onder invloed van het internet een ware metamorfose met als gevolg voor het winkelcentrum van uw gemeente, dat:

  1. winkels verdwijnen en (nog meer) winkelleegstand ontstaat;
  2. horeca, niche en verwenwinkels naar buurgemeenten met een historische binnenstad verdwijnen;
  3. en voor voormalige winkelpanden een andere bestemming moet worden gezocht.

De impact van internet op uw winkelcentra…

Van oudsher hebben winkels in het aankoopgedrag een belangrijke rol gespeeld bij mode, schoenen, consumentenelektronica, speelgoed en natuurlijk levensmiddelen. Duidelijk is de impact van online bestedingen te zien voor de klassieke winkels -ook in uw winkelcentrum- met respectievelijk:

  • speelgoed 35%;
  • huishoudelijke elektronica 25%;
  • schoenen 25%
  • en mode 19%.

Het aandeel levensmiddelen blijft beperkt, omdat boodschappen een ander koopgedrag is dan winkelen.

Gemeentelijke plannen

Als reactie op de impact van het internet worden gemeentelijke plannen voor de toekomst van winkelcentra gemaakt vanuit:

  1. het parkeren (gratis of betaald);
  2. de bereikbaarheid;
  3. het behoud van het huidige vaak “te grote” winkelcentrum;
  4. het verhogen van de aantrekkelijkheid;
  5. en/of koopstromenonderzoek.

De vraag is deze aanpak leidt tot een bruisend winkelcentrum of uiteindelijk tot meer winkelleegstand in uw gemeente?

Een bruisend winkelcentrum of meer winkelleegstand in uw gemeente?

Bruisend winkelcentrum in uw gemeente?

Cor Molenaar pleit voor een gezamenlijke integrale aanpak van gemeenten, vastgoed exploitanten, ondernemers, bezoekers en consumenten om te komen tot een bruisend winkelcentrum voor:

  1. hedonie (geluksgevoel);
  2. de sociale cohesie in een winkelcentrum;
  3. en het faciliteren, vermaken, stimuleren en motiveren van de bezoekers om te kopen.

Als een winkelcentrum niet aan deze vereisten voldoet, dan zullen bezoekers en consumenten uitwijken naar leuke binnensteden als Gouda, leuke outletcentra als Roermond of winkelcentra als Hoog Catharijne.

Gouda: de Beste Binnenstad 2015-2017 in de categorie ‘middelgrote binnensteden’. http://www.debestebinnenstad.nl/

Gouda: de Beste Binnenstad 2015-2017 in de categorie ‘middelgrote binnensteden’. http://www.debestebinnenstad.nl/

Gemeentelijke omgevingsvisie

Voor het ontwikkelen van deze gezamenlijke integrale aanpak voor uw winkelcentrum is de gemeentelijke omgevingsvisie in de Omgevingswet het instrument bij uitstek om hiermee aan de slag te gaan. In uw gemeentelijke omgevingsvisie zal de visie op uw winkelcentra een belangrijke plaats innemen vanuit de 5 invalshoeken van de gemeente:

  1. de leefbaarheid en het voorzieningenniveau;
  2. de werkgelegenheid;
  3. de sociale cohesie;
  4. het onderscheidend vermogen voor de klanten;
  5. financieel oogpunt voor de gemeente (onroerend zaakbelasting en andere heffingen).

De cruciale vraag bij uw gemeentelijke omgevingsvisie, inclusief visie op winkelcentra, zal voor lokale politici moeten zijn:

Wat levert de gemeentelijke omgevingsvisie voor onze gemeente en voor onze winkelcentra financieel op?

Conclusie

  1. Er moet een gezamenlijke integrale aanpak van gemeenten, vastgoed exploitanten, ondernemers, bezoekers en consumenten komen voor een bruisend winkelcentrum in uw gemeente.
  2. Voor het ontwikkelen van deze een gezamenlijke integrale aanpak is de gemeentelijke omgevingsvisie in de Omgevingswet het instrument bij uitstek om hiermee aan de slag te gaan.

Uw reacties zie ik dan ook graag tegemoet…

Over Arno Kleine Staarman

Arno Kleine Staarman is eigenaar van Aranto. De missie van Aranto is om gemeenten de mogelijkheid te geven om ruimtelijke ontwikkelingen en huisvestingsvraagstukken naar eigen wens te kunnen realiseren!

6 reacties bij “Overleeft het winkelcentrum in uw gemeente internet?

  1. Naast deze maatregelen is ook de inbreng van de creatieven belangrijk. Zij kijken anders aan dan de klassieke wijze van handelen. Winkelruimten niet categoraal maar meer divers gebruik van het winkeloppervlakte. Ondernemers meer de ruimten inrichten als showruimten en laten bestellen via internet. Nelson is daar een voorbeeld van. Meer initiatieven in de buitenruimte in en om het winkelcentra. Winkelruimten naar een betaalbaar niveau brengen. Voor eigenaren betekent dit afwaarderen. Ook de durf hebben te slopen. Immers overschot aan winkelruimten geeft ook last aan andere centra.

  2. Die verschuivingen die je ziet gaan veel minder over internet dan je stelt. GDV & PDV & Outletcentra zijn de afgelopen 20 jaar fors doorgestoten, de Wehkamps van deze wereld zijn in diezelfde periode via internet gegroeid, de modeketens die de collectie snel wisselen zijn ook in 20 jaar een succes geworden. Allemaal van die veranderingen die we best kunnen hebben.
    Het probleem is dat in diezelfde 20 jaar ook in binnensteden teveel meters zijn toegevoegd. Dat kan je zien in centra als Dordrecht, Schiedam en Winschoten. Inkrimpen met 20% moet vooral om die reden: er is teveel toegevoegd, ook in idioot grote stadsdeelcentra.
    Verder zijn we het hartstikke eens: binnensteden moeten het vooral hebben van huiskamergevoel (lokale binding), en identiteit/sfeer/verblijfskwaliteit (bezoekers). Gelukkig wonen er ook steeds mensen in de binnenstad, dus de nieuwe midsized kruideniers en de stadsgamma’s komen terug.
    Trends gaan nooit 1 kant op. Grammofoons en streaming staan naast elkaar.

  3. Als adviseur bij JSO op het terrein van het Sociaal Domein kwam ik onlangs Monique Ravenstijn tegen van het concept MIOK. Zij heeft zich niet de vraag gesteld of het winkelcentrum zal overleven maar heeft het vraagstuk gekanteld naar waar het echt om gaat in het het hier en nu en getransformeerd naar de toekomst.

    MIOK zal detailhandel en e-commerce, horeca, sport, mensen en kinderen, cultuur, kunst, muziek, en ontspanning samenbrengen onder één dak, om op die manier de digitale en de analoge wereld in contact te brengen, eenzaamheid in de maatschappij terug te dringen en jeugdwerklozen met een afstand tot de arbeidsmarkt te laten (her)integreren.

    Een mooi concept dat duurzaam is mede vanwege de sociale aspecten die er in verweven zijn, en zo levert zij een bijdrage aan de inclusieve samenleving.

    http://www.miok.eu/

    • Geachte heer Kokke, beste Vincent,

      Dank voor uw reactie.

      De MIOK-formule van Monique Ravenstijn speelt in op de veranderende behoeften van de klanten, waarbij de sociale aspecten uiteraard een plus zijn voor de duurzaamheid.

      Met vriendelijke groet,

      Arno Kleine Staarman

Een bericht schrijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je kunt de volgende HTML opmaak gebruiken

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>